tisdag 20 mars 2012

Malmö internationella

I söndags var det dags att åka till nya mässhallarna i Malmö och ställa ut Hoytan.
Malin och jag åkte från hennes vid halv sju så det blev en tidig morgon.Vi kom fram i god tid så vi slapp köa, som de fått göra dagen innan, och vi hann träna lite innan utställningen kom igång.
Hoytan var jätteduktig i ringen och på bordet men domaren gillade inte henne för hon var för tunn i stommen och inte färdig och det kan jag hålla med om för Hoytan är en aning valpig. Domaren för dagen ville ha tunga, rejäla hundar helt i motsats till vad "min guru", Rita Francis- Little, tycker. Jag bara tänker på Fru Francis brev, till JRT-klubben, som publicerades i Russell-nytt förra året där hon tog upp just det, i samband med WDS 2010 i Danmark; I remarked to the German judge, Mr Steffen Schock, at the time that most would stuff up a railway tunnel rather than go down a fox den.
Domaren tyckte Hoytan behövde kraftigare bröstkorg bla. Bröstkorgen ska kunna "spannas" dvs att bägge händerna ska nå runt den och ca mått är 40-43 cm. Hoytans är 39 cm.
Hoytan är ingen utställningschampion men jag tycker nog allt att hon är värd mer än ett good och flera excellenthundar fick gå därifrån med ett very good.
Nya krafter och nya tag. Det blir nog någon utställning till men då måste jag ha information om domaren så jag vet om det är lönt att ställa en "liten" hund, för det känns bättre om hon har två very good i statistiken än ett vg och ett g.
Trots en anings besvikelse så hade jag riktigt kul för Malin är underbart roligt och enkelt sällskap och som avslutning, efter JRT-finalen var klar, så bjöd Ingrid och Henrik, från Saltisgården, på champagne för att fira de första inmönstringarna som gjordes just i Malmö för tio år sedan. Vad tiden går fort, eller hur?

Bästa hundarna sköter sig med den äran

Snyggaste bågarna?

Poserar utan solglasögon 

Paparazzis på gång

Snygga Rufus, Ottey´s Pokerface

Söta Therese, från Terralyx, med sin Rufus

Molly i ringen

Duktig Hoytan på bordet


Skål

1 kommentar:

  1. very nice pictures!
    I understand that Hoytan is to small? ...we know! Our Lycka is to small too! We get that every time on a show! our next one is in Germay in April....we think our last show....
    greetings Heidi

    SvaraRadera